В понеділок, другого грудня, міська адміністрація Києва виставила для громадського обговорення проект тарифів на проїзд у громадському транспорті.
Підвищення цін - крок непопулярний.
Підвищення цін, особливо якщо ціна росте на 100%, викликає нездоровий ажіотаж, агресію і багато запитань.
На деякі з них я постарався знайти відповіді.
1. Скільки буде коштувати проїзд і на що підуть додаткові гроші
Підвищення цін - крок непопулярний.
Підвищення цін, особливо якщо ціна росте на 100%, викликає нездоровий ажіотаж, агресію і багато запитань.
На деякі з них я постарався знайти відповіді.
1. Скільки буде коштувати проїзд і на що підуть додаткові гроші
Чому додаткові? Метрополін оголосив, що собівартість однієї поїздки - 3,11 грн., тому з кожного жетона підземка отримуватиме прибуток в 89 копійок.
Передаю слово сайту DreamKyiv, який відповів на перше запитання.
http://dreamkyiv.com/skilky-koshtuvatyme-proyizd-i-na-shho-pidut-tsi-groshi/
2. Чому такий різкий стрибок у ціні
Не скажеш, що підвищення стало сюрпризом. Підвищувати ціну планували ще минулого року, потім грянув Майдан, і стало не до того. За цей час інфляція та падіння гривні зробила і так неприбутковий транспорт надзвичайно збитковим. Борг по заплаті перед працівниками наземного транспорту складає 120 млн. гривень. Планові збитки Метрополітену на кінець року оцінюють в 724 млн. гривень.
Попереднє підвищення ціни було в 2008 році (з 0,5 грн. до 2 - тоді ціна теж різко стрибнула).
Кличко заговорив про нього ще у червні, після чого регулярно згадував в інтерв'ю про наміри міста збільшити вартість проїзду. 12 листопада мер зробив офіційну заяву.
Ціна проїзду в громадському транспорті має бути економічно обґрунтованою. Підвищення-захід непопулярний. Але ми будемо змушені це зробити
— Віталій Кличко (@Vitaliy_Klychko) 12 ноября 2014
Чи справедлива теперішня ціна? Абстрагуємося від тяжких економічних умов і підвищення цін саме на 100%. Зверніть увагу на графіки, де показана відношення ціни однієї поїздки та ціни на проїзний до середньої заробітної плати в Києві (графіки Максима Каца). По відношенню до інших столиць, ми пасемо задніх.Діаграма актуальна на травень 2014. Червоним показано зміну у вартості (метро) при нових тарифах. Середня запрлата - 5247 грн. |
Діаграма актуальна на травень 2014. Червоним показано зміну у вартості (для проїзного, ціною 150 грн) при нових тарифах |
Абсурдною виглядає ситуація, коли пасажири платять 1,5 грн. за подорож від Контрактової площі в Пущу (20 з лишнім кілометрів дороги, більше години в дорозі).
Навіть в інших українських містах, де заробітна плата нижча, ніж у столиці, ціни на громадський транспорт вищі. У Львові трамвай з червня коштує 2 гривні, у Харкові поїздка в метро обійдеться в 3 гривні, тролейбус у Херсоні - 1,75 грн.
3. Чи має комунальний транспорт бути прибутковим
Не думаю. Основна задача влади - примусити людей пересісти на громадський транспорт. Це звільнить місто від заторів, зробить сполучення між різними районами швидшим, що збільшить економічну активність, а це в свою чергу принесе додаткові гроші в економіку міста.
Як це зробити. Перше, транспортна система має відповідати вимогам пасажирів (бути безпечною, зручною, інформативною). Друге, влада має придумати спосіб, як покласти в кишеню киянам проїзні, а не продавати кожного разу квитки. Проїзні документи довгої дії будуть стимулювати людей користуватися громадським транспортом. Психологічно людині тяжче кожного разу розлучатися з якоюсь сумою грошей, ніж заплатити один раз в місяць (чи раз у три).
4. Наскільки правильною є запропонована цінова політика
В запропонованому владою варіанті недостатньо правильно розставлені пріоритети між невигідністю разових квитків/жетонів та проїзними. Разові проїзні документи можуть бути дорогими, їх цільова аудиторія - туристи та транзитні пасажири. Або ті, хто потрапляє в громадський транспорт три рази в рік. За рахунок ціни разових квитків можна відбивати знижки на проїзні.
Проїзні, якими користуються уже кияни, мають бути істотно дешевшими. Що зараз. Проїзний на трамвай - 130 грн. За ці гроші можна купити квитків на 21 день (дорога туди і назад). 21 - приблизно стільки робочих днів в місяці. Запитується, навіщо мені купувати проїзний, якщо я обійдусь квитками? З часом можна вивчити трамваї, компостери, поведінку та маршрути контролерів, їздити зайцем та економити значні кошти.
Також не вистачає проїзних довгої дії (квартальні, річні). Владі вигідно продавати такі проїзні, тому що це серйозні сплановані фінансові вливання, якими можна користуватися, керувати і примножувати. Як зазначалося вище, продаж таких "абонементів" сильно мотивує пасажирів користуватися громадським транспортом.
Я б ще впровадив проїзні в метро на термін. Часто потрібно змотатися по справам: вистрибнув зі станції, забіг куди треба, і назад в метро. Не хочеться на це витрачати 8 грн. Для цього купуєш жетон не на одну поїздку, а на 2 години.
Начальник метро Віктор Брагінський також розглядав такий варіант:
"Електронний квиток, який вже розроблений в метро, дає нам можливість реалізувати зонні поїздки, денні, одно- і багаторазові".5. Що можна змінити
Що мені подобається в теперішній владі, так це публічність. Раніше б придумали тарифи, підвищили ціни, і на наступний день ввели наказом в дію, відправивши на маршрути контролерів ловити зайців.
Зараз же мер пише про підвищення цін в твітері, а пропозиції можна відправляти не голубиною, а електронною поштою:
cinpolit@kievcity.gov.ua Департамент економіки та інвестицій
inform@dkrp.gov.ua Державна служба з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва
Обговорення вже викликало чималий ажіотаж та спровокувало немало ідей.
Я відіслав такий лист (не забуваємо користуватися порадами по правильному діловому листуванню). Якщо ви його скопіюєте і відішлете, шанси бути почутими виростуть.
Доброго вечора.
Щодо пропозицій по новій ціновій політиці у громадському транспорті.
Пропоную зробити вигідним купівлю проїзних документів "довгої дії". Вважаю за необхідне впровадити проїзні документи не тільки на місяць, а і на квартал та рік.
Вважаю, що основна ціль нової політики не тільки збільшення рентабельності громадського транспорту, а й підвищення мотивації городян ним користуватися.
Введення вигідних проїзних документів "довгої дії" збільшить як кількість пасажирів громадського транспорту так і підвищить їх лояльність. Такий крок зменшить кількість нелегальних пасажирів та долю нелегальних перевізників.
Збільшення частки громадського транспорту в порівнянні з особистим звільнить місто від заторів, зробить сполучення між різними районами швидшим, що збільшить економічну активність та принесе додаткові гроші в економіку міста.
Всі пропозиції Кличка, про публічність обговорення цін виглядають смішно. Поговоримо-обговоримо. А потім зробимо, як вирішили раніше і скажемо: "Любі кияни, дякуємо за активну громадянську позицію." А самі будуть продовжувати їздити на іномарках та копатися у міському бюджеті. Утопія.
ОтветитьУдалить